Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

PIELGRZYMKA SZKOLNA NA ŚWIĘTY KRZYŻ

W dniach 6 – 8 czerwca 2019 wszystkie klasy pierwsze i drugie (trzecie już, niestety, opuściły mury szkoły) wyjechały na południe Polski, aby zlotem gwiaździstym spotkać się w piątek 7 czerwca na Świętym Krzyżu.

Punktualnie o godz. 12.00 cała społeczność szkolna, wraz z pocztem sztandarowym I KLO zgromadziła się w Bazylice mniejszej pod wezwaniem Trójcy Świętej i Relikwii Drzewa Krzyża Świętego, aby uczestniczyć we Mszy Świętej koncelebrowanej przez Księdza Dyrektora Jacka Władysława Świątka i Księdza Prefekta Radosława Piotrowskiego.

Po Mszy Świętej każdy mógł ucałować Relikwie Krzyża Świętego. Przed bazyliką zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie – i znowu poszczególne klasy, tak, jak pierwszego dnia, realizowały swój program. Każda klasa zwiedziła zabytki na Świętym Krzyżu, klasztor Świętej Katarzyny, źródełko św. Franciszka, gołoborza Łysej Góry.

skkrzyz2019

Klasa I A i I D zwiedzały Kielce, jaskinię Raj, Kraków i przed powrotem do Siedlec spędziły upojną połowę dnia w Energylandii.

Klasa II B

Po długim i ciężkim semestrze nauki nadszedł czas na zasłużony odpoczynek. W dniach 6-8 czerwca klasa IIB wraz z wychowawcą p. Jolantą Łopuską, p. Agnieszką Strzeżysz i p. Eweliną Goławską wybrała się na wycieczkę w Góry Świętokrzyskie. Pierwszy dzień naszego pielgrzymowania rozpoczęliśmy od Mszy Świętej w kaplicy siedleckiej bursy, którą sprawował Prefekt ks. Radosław Piotrowski o godz. 6:00. Po zakończeniu Eucharystii z uśmiechem na twarzy ruszyliśmy w drogę. Pierwszym punktem naszej pielgrzymki było zwiedzenie malowniczej Jaskini Raj, w której poszerzyliśmy naszą wiedzę w dziedzinie geologii. Następnie zwiedziliśmy zabytkowe miasteczko i ruiny średniowiecznego zamku w Chęcinach, który na przestrzeni wieków stanowił bardzo ważny punkt w Rzeczpospolitej. W zamku tym zatrzymywały się koronowane głowy między innymi Władysław Łokietek. Podczas zwiedzania zamku mieliśmy okazję podziwiać piękno Gór Świętokrzyskich z tarasu widokowego na szczycie jednej z baszt. Kolejną częścią naszej wędrówki był przejazd do Oblęgorka, gdzie spotkaliśmy się z twórczością naszego wybitnego noblisty Henryka Sienkiewicza. W Oblęgorku zapoznaliśmy się z historią pałacu oraz życiorysem sławnego pisarza wywodzącego się z naszych stron. Oblęgorek był ostatnim punktem pierwszego dnia pielgrzymki. Po zakończeniu zwiedzania udaliśmy się do Bocheńca na obiadokolację i nocleg.

DSC 0946

DSC 0955

DSC 1009

Drugi dzień naszego wyjazdu rozpoczęliśmy śniadaniem. Był to dzień wyjątkowy, najważniejszy ze wszystkich dni pielgrzymki, ponieważ to tego dnia mieliśmy się całą szkołą spotkać i modlić na Świętym Krzyżu przy Relikwiach Drzewa Krzyża Chrystusa. Odświętnie ubrani ruszyliśmy w drogę do Nowej Słupi, gdzie „spotkaliśmy się” z kamiennym pielgrzymem utrwalonym w legendzie o świętokrzyskim pielgrzymie m. in. przez Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w opowiadaniu „Wieża”, a także obejrzeliśmy starożytne hutnictwo. Następnie Traktem Królewskim (jako jedyna grupa z naszej szkoły) weszliśmy na szczyt. O godzinie 12:00 rozpoczęła się szkolna Msza Święta celebrowana przez księdza dyrektora Jacka Świątka. Po zakończeniu Eucharystii wszyscy zebrani mieli okazję ucałować Relikwie Krzyża Świętego, którymi uprzednio zostali pobłogosławieni. Kolejnym punktem drugiego dnia wyjazdu było zwiedzanie klasztoru na Świętym Krzyżu z przewodnikiem. Mieliśmy okazję zobaczyć kaplicę Oleśnickich, gdzie na stałe znajdują się Relikwie Krzyża Zbawiciela, domniemane ciało Jeremiego Wiśniowieckiego, a odważni mogli także podziwiać piękno Gór Świętokrzyskich z tarasu widokowego znajdującego się na szczycie klasztornej wieży. Na Świętym Krzyżu zwiedziliśmy także muzeum misji prowadzone przez Zgromadzenie Oblatów Maryi Niepokalanej, którego klasztor znajduje się na Świętym Krzyżu. Ostatnim punktem zwiedzania były gołoborza charakterystyczne dla Gór Świętokrzyskich. Wieczorem wróciliśmy do ośrodka na obiadokolację. Nikt tego wieczoru nie mógł czuć się samotny, ponieważ spędziliśmy czas w gronie klasy, ciesząc się sobą i niespodzianką (pizzą i słodyczami) zorganizowaną przez Panią Dyrektor z okazji Dnia Dziecka.

DSC 1229

DSC 1247

DSC 1336

DSC 1357

Sobota - ostatni dzień naszego wyjazdu rozpoczął się dość wcześnie, bo o godzinie 7:00 Mszą Świętą w przepięknym kościele w miasteczku Małogoszcz. Po zakończeniu nabożeństwa ksiądz proboszcz opowiedział nam o historii parafii, kościoła, miasta i regionu. Było to miejsce krwawej bitwy Powstania Styczniowego, upamiętnionej przez Stefana Żeromskiego w powieści „Wierna rzeka”. Umocnieni na duchu wróciliśmy do ośrodka, aby wzmocnić ciało śniadaniem, ponieważ czekał nas dzień pełen wrażeń. Po zjedzeniu śniadania ruszyliśmy do Kielc - stolicy województwa świętokrzyskiego. W Kielcach zapoznaliśmy się z historią miasta i jego zabytkami. Zobaczyliśmy m. in. wzgórze Zamkowe, Rezerwat Kadzielnię, Park Miejski i ul. Sienkiewicza, czyli główny deptak miasta. Nie zabrakło też chwili na odpoczynek i zjedzenie lodów, które pomogły nam znosić trud upałów. Będąc w drodze do Ciekot - kolejnego punktu naszej wycieczki, zatrzymaliśmy się w Leszczynach, aby w tamtejszym kościele pod wezwaniem Św. Jacka zobaczyć tablicę poświęconą rodzicom Stefana Żeromskiego, którzy spoczywają na lokalnym cmentarzu parafialnym. Na cmentarzu tym spoczywa również babcia polskiej dwukrotnej noblistki Marii Skłodowskiej - Curie. W Ciekotach mogliśmy zobaczyć rekonstrukcję dworku, w którym wraz z rodziną mieszkał Stefan Żeromski. Pani przewodnik zapoznała nas z życiorysem pisarza oraz jego twórczością, w której często pojawiają się wątki biograficzne. Kolejnym punktem naszego wyjazdu była miejscowość Święta Katarzyna i znajdujący się tam klasztor Sióstr Bernardynek żyjących za ścisłą klauzurą. Mogliśmy tam dowiedzieć się trochę o franciszkańskiej regule zakonnej, a także historii klasztoru i miejscowości. Po zwiedzaniu klasztoru, naszym celem stało się zdobycie Łysicy (614 m.n.p.m.), najwyższego szczytu Gór Świętokrzyskich. Żwawym krokiem zdobyliśmy szczyt, na którym zrobiliśmy sobie wspólne zdjęcie. Po zejściu z Łysicy ruszyliśmy w drogę powrotną do Siedlec, do których dotarliśmy ok. godziny 22:00.

DSC 1387

DSC 1394

DSC 1450

Radosne wspomnienia tego wyjazdu z pewnością będą nam towarzyszyć przez jeszcze długi czas. Jesteśmy wdzięczni Panu Bogu i Matce Najświętszej za wspólnie spędzone chwile oraz szczęśliwą podróż.

Weronika Michalak i Maciej Szcześniak kl. II B

Trzydniowa wycieczka pogłębiła koleżeńskie relacje, była okazją do rozmów, odpoczynku, poznania pięknych miejsc naszego kraju. Pogłębiła również naszą formację duchową, poczucie wspólnoty wiary, tradycji i historii